Utrolige opplevelser i Kenya.

"Naturbrukerne" i Kenya

Margrethe A Øverby, elev i kl 3C, forteller nedenfor fra klassens spennende 10-dagers reise i Kenya.

Se også bildeserie til høyre.

Natten til 22. september var klasse 3C på tur mot det store reisemålet: KENYA! Vi tok skolens minibuss til Gardermoen. Der skulle vi ta fly til Brussel hvor vi skulle mellomlande. Dette innebar tid til litt søvn og ikke minst belgisk sjokolade! Fra Brussel tok vi fly til Bujumbura, og endelig var vi i Kenya. Det var seint på kvelden, men fremdeles godt og varmt.

Skolebesøk
Dagene som ventet oss i Kenya skulle bli lærerike og spennende. Vi besøkte forskjellige fabrikker som er produsenter av te, sukker og brød, men noe av det som var mest interessante, var å omgås menneskene som levde der. Vi var så heldige å få besøke en skole med mange barn, og de behandlet oss som æresgjester. Vi ble tatt imot med sang og dans, og i tillegg fikk vi en omvisning rundt på skolen. I nærområdet til denne skolen fikk vi også besøke hjemmet til en lokalbefolkning, og der ble vi også tatt godt imot. Dette møtet bestod for det meste av dans. Jentene som levde i denne familien, ba oss opp til dans, mens mannfolka lagde musikk. Vi danset og hadde det utrolig moro! Til slutt fikk vi også en omvisning rundt i hjemmene deres og lærte oss de swahiliske ordene for forskjellige redskapet de bruker i hverdagen.

Rastafletter
Noe som også var populært var RASTAFLETTER! På et misjonssenter, hvor vi bodde for et par dager, fikk vi besøk av en proff fletter som stod i omlag 16 timer for å få flettet de fleste jentene –  etter forskjellige ønsker, og alle ble meget fornøyd.

Victoriasjøen
Vi besøkte også nærområder rundt Victoriasjøen. For å komme dit, tok vi ferje (ikke akkurat den høyeste standard), men vi kom da over.  I et par dager overnattet vi i en ”safari village” hvor vi kunne slappe av og sole oss. Noen fikk til og med bade ”med” flodhester! Ellers  bestod oppholdet av god mat, nattfiske og båttur.

Møte med Sarah Obama
Noe av det mest spesielle vi fikk oppleve var møtet med Sarah Obama. Vi fikk komme hjem til henne, fikk tatt bilder og snakket om barnebarnet hennes, USAs president.

På safari
Vi overnattet mange steder. Fra misjonssentere til eksklusive hoteller. I løpet av de siste dagene, besøkte vi MasaiMara, der skulle vi på safari! Dette stedet bestod av det fineste ”safari-hotellet” ever! Vi fikk sove i store luksustelt med fliser på badet! I løpet tiden på safari, fikk vi se alle de ”5 store”, og det er ganske sjeldent. Det er turister som tilbringer flere uker for å oppdage disse dyrene, og vi fikk se dem alle i løpet av to dager! Den vanskeligste å oppdage var leoparden, men vi fikk sett den til slutt. Safarien kommer vi aldri til og glemme, det var helt rått; vi fikk se store elefanter, giraffer, nesehorn, strutser og løver!
I MasaiMara fikk vi også tid til å bade og sole oss i badelandet, før vi snudde nesa i retning tilbake til Nairobi.

På eksklusiv restaurant
Den siste dagen fikk vi besøke blant annet en lokal rosefabrikk og Karen Blixens museum. Den siste kvelden i Kenya, dro vi ut til en eksklusiv restaurant og spise en herlig middag. Her måtte også finstasen på. Jentene kledde seg i kjoler og guttene i skjorter. Vi fikk servert alt fra biff, zebra, struts og krokodille til oksetestikler. Og de fleste smakte faktisk på det meste, og mye smakte overraskende godt! På vei til flyplassen tok vi buss, og stemningen var meget god. Her sang vi for full hals både nasjonalsangen og de afrikanske sangene vi hadde lært under oppholdet. Veien fram til flyplassen ble hektisk, men vi rakk alt av det vi skulle, selv om de fleste var ganske så stressa. Den lange flyturen hjem, gikk fortere enn forventet. De fleste var nok ganske slitne etter 10 dager med mye kjør. En fantastisk bra tur, og vi kommer aldri til å glemme Kenya! Vi takker lærerne Arne Høyås og Knut Christen Mamen for en knallbra tur. Klasse 3c oppfordrer alle til å gå naturforvaltning (Vg3 – naturbruk), kanskje en da får oppleve Kenya slik vi gjorde. Herlig!