På tur i samarbeid med elever og lærere i Tsjekkia.

Heste- og TIP-klassen på Tsjekkiatur

Heste- og kjøretøy-klassen (2B +2D) har hatt åtte opplevelsesrike dager  i Tsjekkia. Et lite program i Tyskland og Polen ble det også tid til.

Ragnhild Gjelseth, elev i hesteklassen 2B, har gjort seg noen dagboknotater som kan leses nedenfor.

Til høyre finnes en bildeserie fra turen,
og linken nedenfor viser en videosnutt laget av elever:

Skoleturen er et resultat av et samarbeid med en videregående skole i Prodebrady i Tsjekkia.

THANKS TO ALL OUR FRIENDS IN PRODEBRADY AT STREDNI ODBORNA SKOLA AND TO THE TEACHERS MICHAELA AND PAVEL ZNAMINKO!

Bilde: Elever fra skolen vi besøkte i Tsjekkia.

Søndag 18/4-10

Vi satte oss i bussen og rulla ut fra Tomb kl 09.30 i retning Sverige og Helsingborg. Der tok vi ferje over til Danmark og fortsatte strake veien til en ny ferje som tok oss til Tyskland. På bussen var DVD- spilleren i gang nesten hele veien, men da vi kom til Tyskland var det tid for å sove. Lysene i bussen ble slukket, og da vi våknet neste dag, var vi i Polen.

Mandag 19/4-10

Her dro vi jentene, det vil si klasse 2B - hesteklassen, til et ridesenter med terapiriding for psykisk utviklingshemmede. Vi hjalp til med å leie hester en kort tur, og etterpå fikk vi også prøve forskjellige terapiøvelser på hesteryggen. Vi var litt overasket for her på senteret var det ingen som ba om at vi skulle ha på hjelm.
I mellomtiden skulle TIP-klassen besøke en lastebilfabrikk, men det gikk i vasken.  En hendelse på motorveien stoppet all trafikk, og de måtte rett og slett snu.
Etter besøket på terapisenteret dro hesteklassen med taxi til Wroclaw hvor vi igjen møtte TIP-klassen. Her ble det litt mat og for noen litt shopping. Nå gikk turen videre til Tsjekkia og til fjells, til fjellgården og pensjonatet Janova Hora. Våre venner fra den videregående skolen i Prodebrady møtte oss nede i dalen og geleidet oss til fjells.  All ære til vår supre bussjåfør som fikk bussen opp disse smale og svingete fjellveiene! Her fikk vi vårt første møte med tsjekkisk mat, og det falt i smak hos noen.

Tirsdag 20/4-10

Dette var ”slappe av dagen” i høyfjellet – 1100 meter over havet. Alle fikk ri på tur med hestene som var av Tsjekkisk rase, Hucul og som ligner veldig på Islandshesten. Noen gikk også på tur, mens andre bare slappa av, nøt utsikten fra høyfjellet og hilste på et nyfødt føll og noen flotte fjellgeiter.

Onsdag 21/4-10

Vi dro fra Janova Hora tidlig på morgenen og satte kursen mot Kladruby, til tsjekkias eldste stutteri, grunnlagt i 1552. Her fikk hesteklassen omvisning på det verdenskjente stutteriet for den tsjekkiske nasjonalhesten.

Senere denne dagen ankom vi byen Podebrady og til skolen hvor vi skulle bo. Tomb har i to år vært med i et samarbeidsprosjekt med en videregående skole i Podebrady, som ligger om lag 5 mil utenfor Praha, og som også har utdanningsprogram for naturbruk. Med støtte fra EU har det vært mulig for begge skolene å besøke hverandre to ganger. I fjor var Tomb-elever med på å bygge et halmhus på skolen, mens det i år var hest som var temaet. Michaela og Pavel  Znaminko har vært nøkkelpersoner i prosjektet,  og sammen med elever fra skolen SOS Podebrady  har de sørget for flotte opphold for elever og ansatte fra Tomb.

Denne gang startet det med omvisning på skolen, og deretter møtte vi  elevene som var hos oss i fjor. De hadde stelt i stand grilling for oss, men det var også mye annen mat og kaker. De tok oss med på allsang og åpnet med sangen ”Jeg gikk en tur på stien” på norsk. Sangen lærte de av oss da de var på Norgesbesøk i fjor.

Torsdag 22/4-10

For seks stykker av oss startet dagen litt tidlig med en tur til byens rådhus, hvor vi skulle være med på en Simulation game. Denne ”leken” gikk ut på å simulere en konferanse med temaet Global oppvarming. Det ble en sikkelig test på engelsken, men det gikk.
Mens vi var der, var det mye som skjedde på torget i byen. ”The day of the earth” var temaet denne dagen i Podebrady, og andre i hesteklassen var derfor der med en ”norsk” aktivitet. Fra Norge hadde vi med stylter og ”tandemski” malt i rødt, hvitt og blått, og mange var innom for å teste ferdighetene sine. Ellers var det  mange andre aktiviteter på torget denne dagen.

Etter dette dro vi inn til Praha sammen med TIP-klassen for å kjøre gokart. Det tok litt tid før vi fant riktig sted, men vi fant det og alle hadde det kjempe moro. Nesten alle prøvde, og vi var alle enige om at det var en av de morsomste aktivitetene vi hadde hatt på turen så langt.

Fredag 23/4-10

Denne dagen startet for hesteklassen med tur til en Jockey Club for, hvor vi til og med fikk prøve å ri i Jockey- stil på en sikkelig galopphest. Mekken var ikke så interessert i dette så de dro til Skodafabrikken på omvisning.

Dagen fortsatte med tur til Praha. For hesteklassen ble det først togtur til Praha og deretter trikk i Praha. Det ble litt tid til shopping, før vi møtte vår svensktalende guide som viste oss rundt i den gamle delen av byen. Vi møtte etter hvert mekkelassen, og de fikk med seg siste delen av guidinga. Alle var veldig slitne etter en lang dag med masse gåing, men dagen var ikke over. Etter dette var det mer shopping for noen, mens andre fant seg en restaurant og hvilte beina. Siste programåpost denne dagen var et fonteneshow –  en diger fontene med masse forskjelling lys og mye vann. Og fontenene sprutet i takt med noen av Michael Jacksons romantiske sanger.

Lørdag 24/4-10

Dette var siste dagen, og hesteklassen fikk en innføring i Horsemanship like utenfor byen vi bodde, Podebrady. En polsk dame underviste oss, og vi fikk prøve litt med den kjempefine hesten hennes. Etter dette var det tilbake til skolen for å takke for oss og ta farvel. Deretter var det å finne sin plass i bussen – vi var klare for hjemreise.

Veien hjem la vi innom konsentrasjonsleiren Teresenstadt, nord i Tsjekkia. Dette var en sterk historie å høre; om uutholdelige forhold for fanger under 2. verdenskrig.
Etter dette gikk turen innom Dresden for lunsj før det bar strake veien hjem. Og hjemme var vi søndag!

Tekst: Ragnhild Gjelseth, elev i hesteklassen 2B

Bilde: Utenfor presidentpalasset i Praha.