
De ansatte i bygg- og anleggsavdelingen har ulik bakgrunn og mange ulike interesser, men har ett fellestegn; de stortrives blant ungdom!
04. Desember 2024
Lars Henrik Høiom
– Det er like spennende hver høst å møte nye elever, sier Lars, som har vært lærer på Tomb i snart 10 år. – Da jeg var ung, kom jeg til at det var lurt å investere et år eller to på det viktigste i livet, og valgte derfor å gå på bibelskole, forteller han. Etter videre veivalg endte Lars til slutt opp som tømrer, som igjen etter noen år førte ham til Tomb.
Da var også yrkesfaglærerutdanning på plass. – Skolehverdagene i Vg1 er krydret med mange fagområder; murerfaget, rørleggerfaget, stillas- og anleggsfagene, i tillegg til tømrerfaget. På Tomb kan vi være kreative og utfolde oss, og gå inn i ulike prosjekter som passer som hånd i hanske med kompetansemålene. Midt oppi alt faglig, opplever vi flotte samtaler med elever, og slik skapes et meningsfylt læringsmiljø. Innimellom er det tid for avkobling, og da er jakt, friluftsliv og hytteturer til fjells noe av det beste Lars kan tenke seg.
Ole Kristian Unnerud (til venstre) er kontaktlærer i Vg2 tømrer, og Lars Henrik Høiom er kontaktlærer i Vg1 bygg- og anleggsteknikk.
Ole Kristian Unnerud
– Under oppveksten på gården hjemme i Våler (Østfold) fikk jeg tidlig interessen for å skru på moped, biler og gravemaskiner, forteller Ole Kristian. – Allikevel ble det tømrerutdanning, og i 20 år jobbet jeg som tømrer før jeg en dag havnet som lærervikar på Tomb. Underveis har Ole Kristian skaffet seg pedagogisk utdanning og studert ved Universitetet. – Her i avdelingen er vi opptatt av å omtale elevene som VI, at vi sammen går skrittene for at de skal lykkes. I denne sammenhengen blir det også viktig å få med seg dannelsesbiten. Å se elever lykkes mot årets slutt, er lærerens lønn. Ole Kristian har rukket mye før livet på Tomb. I mange år reiste han verden rundt og konkurrerte i NM og VM i WRC-rally, som kartleser/co-driver. Han har samarbeidet med mange store og kjente profiler i motorsportmiljøet. Ellers kan vi fortelle at han er bitt av løpebasillen, liker å bygge om gamle Opelbiler, kjøre motorcross og delta i storviltjakt – for å nevne noe.
Øyvind Fimreite Hansen
I 35 år jobbet Øyvind som tømrer før han en dag oppdaget Tomb. – Jeg fikk øynene opp for Tomb da vi hadde lærlinger i bedriften, sier Øyvind. – Det er de beste lærlingene jeg har hatt, det var noe med holdningene. I ettertid har jeg skjønt at dette er noe av det beste med Tomb. Lærerne er flinke til å se mennesker. Nå har jeg selv havnet på Tomb og blitt en del av dette arbeidsfellesskapet. Å få kjenne på å utgjøre en forskjell, er stort! Det er så positivt å være her, sier Øyvind. Tømreren fra Fredrikstad er flaska opp på den «gamle modellen»: – den ene dagen jobbet vi i grøfta, den andre dagen bygde vi innredninger. Finsnekring liker jeg godt. Når det gjelder livet ellers, kan vi sette spesielt disse merkelappene på Øyvind: friluftsliv og jakt (småvilt og fugl), kantarellplukking og faget historie, som han for øvrig har universitetseksamen i.
Egil Andersen (til venstre), Øyvind Fimreite Hansen og Rune Halvorsen.
Egil Andersen
Egil er nestoren i avdelingen. Allerede i 2001 kom Egil, som i mange år hadde jobbet i psykiatrisektoren, inn som assistent for elever som trengte en voksen litt «tettere på». Nå er han en god støtte i hele avdelingen for bygg- og anlegg. Her deltar han som veileder og instruktør i de ulike klassene. – For enkelte kan det være lang tilvenningstid, og da er det fint å gå sammen med små skritt, sier Egil. – Det kan være mange oppoverbakker, og klarer eleven nok en bakketopp, er målet innen rekkevidde. Stor er gleden når det skjer! – I byggfagseksjonen tenker vi likt i forhold til strategier og har en lik forståelse av hva elevene trenger. Det er en styrke og god plattform. Egil er også lærer i kristendom, et fag han stortrives å undervise i. I Betania i Rygge bruker han mye av sin fritid, en menighet som nærmer seg 130 år. Her har han vært ungdomsleder i mange år, og er nå daglig leder.
Rune Halvorsen
Rune slår alltid til med en munter kommentar og et lite, lurt smil. Helt siden året etter oppstart av byggfag i 2004, har Rune vært med på Tomb. – Jeg har vandret noe mellom eget snekkerfirma og Tomb, men nå har jeg nok landet, sier Rune. Jeg kommer ikke unna elever og Tomb. Det er noe helt spesielt her. Han har ett sted til som er helt spesielt. På «hytta» 189 mil unna, i Nord-Lenangen i Lyngsalpene, stortrives han, enten på fiske eller i fjellet. I undervisningen veksler Rune mellom ulike klasser, med praksisøkter i anleggsklassen og med bygningslære i naturbruk. – Det er mye som er nyttig å kunne, enten du skal bli bonde eller tømrer; vedlikehold av bygg, restaurering, muring, nivellering og mye mer. Her handler det om å lære mest mulig i løpet av et skoleår, sier Rune. – Ofte ser vi hvordan elever forandrer seg i positiv retning, og da gleder vi oss sammen over dette.
Richard Bjørkå
Richard er Saltnes-gutt, og bor med flott utsikt over Krogstadfjorden. Her hygger han seg med sin store hobby i sitt private snekkerverksted, hvor han produserer småmøbler, skilt og mye annet i fin utførelse. Handymannen startet sin yrkeskarriere som maskinfører i familiebedriften «Arne Bjørkå». Richard forteller at han kjenner seg mer enn godt igjen i skoleleie elever fra ungdomsskolen. – Egentlig gir dette meg et lite fortrinn når ulike utfordringer dukker opp i undervisningen, forteller han. Lysten til å lære mer kom etter hvert tilbake, men det var først da han rundet 25 år han tok skrittet og startet på ingeniørutdannelse i bygg og anlegg. Siden har ballen rullet videre, inntil han endte opp som lærer på Tomb. For tiden tar han praktisk pedagogisk utdanning i yrkesfag på deltid i Halden. – Fortsatt er det interessant å lære, sier Richard, som håper all kunnskap han nå får i sin nye pedagogiske verktøykasse, vil komme elevene til nytte.
Richard Bjørkå er kontaktlærer i Vg2 anleggsteknikk
Asbjørn Ketil Ruud
Med sin allsidige bakgrunn, passer Asbjørn, opprinnelig fra Marker – nå Onsøy, inn i flere undervisningsavdelinger på Tomb. Han har klasser i både anleggsteknikk og naturbruk. – Praksisøkter i skogen er spesielt trivelig, med matpauser rundt bålet. Mange fine samtaler oppstår når vi finner roen rundt knitrende flammer, sier Asbjørn. Det er også spennende med undervisning i anleggsklassen. – Det er viktig at elevene får starte på sitt
nivå, og at så får utvikle seg. Store maskiner kan være utfordrende, og vi må hele tiden være opptatt av sikkerheten. Praksisøktene kan være intense, men disse små øyeblikkene blir til store når elevene smiler og opplever at de mestrer. Elever som får en periode i livet på Tomb, er jo kjempeheldige, sier Asbjørn og husker tilbake til sine egne år på Tomb i agronomklassen i 81-82.
Martin Lund (fra venstre, Asbjørn Ruud og Rune Halvorsen.
Martin Lund
Martin er teolog og prest, men har også mye erfaring fra andre yrker, innen både anlegg og skog. – Å formidle kristen tro, opplevde jeg tidlig som et kall. Det medførte at jeg valgte prestestudiet ved MF etter bibelskolen i Grimstad – som ble et viktig år for meg. Jeg jobbet som heltidsprest en del år, før jeg fikk muligheten til å kombinere arbeid i Normisjon med et praktisk yrke. Fysisk arbeid, gjerne utendørs, gir trivsel. Martin er nyansatt i høst. Han underviser både i anleggsfag, matte, kristendom og norsk. – Jeg har et ønske om å være en god voksenperson og et medmenneske i den daglige kontakten med de unge. – Det har vært en heftig oppstart med timeplanlegginger, prøver og vurderinger, men livet på Tomb er bra, sier Martin. – En hyggelig kommentar forleden er god motivasjon for videre arbeid: «Jeg har aldri før skjønt dette med likninger, men NÅ skjønte jeg det!» Avkobling som korleder og vedhogger gjør godt. Bosted de siste årene har vært Sarpsborg – hvor det også faktisk er mulig å trives for en Trondheimsgutt!