Ethan Grothe står ute i sola og sager plater. Han har to ukers praksis hos byggmester Eivind Larsen på et stort prosjekt i Onsøy. -Praksisperioden er som en audition for elevene. I løpet av disse ukene skal elevene «selge seg inn» til bransjen og forhåpentligvis skaffe seg lærlingkontrakt, sier lærer Ole Kristian Unnerud.
14. August 2024
Effektivitet og arbeidsmengde
Eleven på Vg2 tømrer har fått prøve masse forskjellig i praksisperioden hittil. Han har hengt opp gips- og OSB-plater, isolert, frest på falske drager og mye mer. – Praksisen på denne byggeplassen har gitt meg et innblikk i hvordan det er å være i arbeidslivet. Jeg lærer tips og triks for å være mest mulig effektiv, og arbeidsmengden er mye større enn på skolen. Kollegaene her oppmuntrer meg og har tro på meg. Denne erfaringen gir meg motivasjon. Jeg merker også at jeg har valgt riktig yrke, sier Ethan – som opprinnelig er fra Alaska.
Viktig å følge opp i praksis
Lærer Ole Kristian Unnerud er sitt pedagogiske ansvar svært bevisst. -Vi følger opp alle elever i praksis via telefon eller besøk. Når jeg kommer på besøk, opplever jeg at elevene føler seg «sett», og at utplasseringen er viktig for læringen. Jeg merker at elevene blir stolte når de kan få vise fram hva de jobber med. De aller fleste opplever mestring i praksis, og det er nydelig for meg å se det – og for dem å få vise det fram, forteller Unnerud entusiastisk. I tillegg hjelper besøkene ham til å se elevene i ulike praksissituasjoner, og det kan han knytte til teori senere i undervisningen.
– Oppfølging i praksis er viktig av mange årsaker, sier Unnerud. Hvis noen blir utnyttet eller ikke har det bra, er det viktig for oss å fange opp det også, og gjøre justeringer. Byggmester Eivind Larsen legger til at det også er en trygghet for dem at skolen kommer på besøk, så de som praksisvertskap vet at de gjør det de skal. – Det er fint å ha muligheten til å si noe til læreren sin hvis man ikke trives i utplasseringsbedriften, sier Ethan. Han selv trivdes svært godt, men synes allikevel at det er hyggelig å få besøk, så læreren kan se hva han driver med.
Unnerud snakker seg varm om oppfølging av elever i praksis. I tillegg til at han selv skaffer seg gode relasjoner til bransjen og får en god pekepinn på hvem de gode praksisvertene er, gir det bedriftene et godt inntrykk når skolen følger elevene tett.
Rekruttering til bransjen
Byggmester Eivind Larsen samarbeider med 3-4 andre håndverkere, og de bygger et helt nytt gårdshus. De startet med å sette opp stillaser og la en duk rundt stillaset. Slik kan de sette opp et nytt hus, skjermet av vær og vind. Bedriften må jobbe effektivt, og de har aldri hatt praksiselev før. Men de har vært heldige: -Ethan jobber over all forventning! Han viser stor faglig dyktighet, og er interessert i faget. For oss som bransje er det viktig å bidra til rekruttering. Håndverkere som Ethan vil vi ha mange flere av, sier Larsen fornøyd. Etter lovordene å dømme vil praksiseleven få en strålende referanse med seg, som vil hjelpe ham videre. Uansett har han lærlingplassen sikret fra høsten – i Trondheim.
For kontaktlærer i tømrerklassen, Ole Kristian Unnerud, er oppfølging i praksis kjempeviktig.
Ethan Grothe har lært masse i praksisperioden hos bedrift.
Ute på byggeplassen holder både elev og lærer seg orientert om siste utvikling i byggebransjen.