TIF-elevene må være konsentrerte og klartenkte når de får utdelt et firkantet stålstykke som skal forvandles til verktøy, men det mestrer de bra! Les hva fjorårets elever fikk til i verkstedavdelingen!
13. August 2024
Elevene på TIF har gjennom vinteren jobbet med hver sine obligatoriske praksis-oppgaver, en hammer og en terning.Disse skal karaktersettes og teller mye når den endelige karakteren i maskinering settes.Noen synes dette er spesielt spennende og har også fått anledning til å «leke» seg litt, slik som John Einar Bjerke. Han laget et helt lite rocke-orkester.
En hammer blir til
Henriette, Karina, Oda, Astrid og Irmelin forteller om prosessen fram til de flotte produktene de egenhendig har utarbeidet etterarbeidstegninger, laget i 3D på egen PC.
– For å lage en hammer, starter vi med å kutte rundt stål til skaftet i riktig lengde. Deretter skal det kones i dreiebenken til riktig diameter, 18 mm, forteller Irmelin. – Serratering er også viktig. Det er en produksjonsteknikk som gir en ru metalloverflate slik at den blir lettere å holde, forklarer Oda. -Vi har et eget serraterings-verktøy som altså presser inn mønsteret. Deretter forklarer elevene all kunnskap om dreiing av gjenger og gjengesnitt.
Neste skritt er hammerhodet, som har mange kompliserte operasjoner. Det består nemlig av tre deler; konstruksjonsstål, messing og plast.Sammen skal dedanne hammerhodet, den ene enden til bruk av myke materialer og den andre til harde. De ulike materialene skal da kones og fases nedog til slutt festes sammen. Men da må gjengene være laget helt nøyaktig i dreiemaskin – hvis ikke, må arbeidet startes på nytt. Alt skal være helt perfekt! Det har jentene klart, og de scorer høyt på karakterskalaen.
Terningkast 6
Den andre obligatoriske oppgaven, en terning, er noe enklere, men her kreves også presisjon for å oppnå toppkarakter. Firkantstål kuttes først til en terning på 20 x 20 mm, som deretter skal freses ned til 15 x 15.Nummerhullene skal være perfekte presset og alle hjørner akkurat passe og likt pusset i hvert hjørne. Lærerne har vurdert disse flotte arbeidene til terningkast 6! Vi har brukt ganske mange arbeidsdager på oppgavene, også etter skoletid, foreller jentene. - Dette er viktig vurderingsgrunnlag, og vi ønsker å prestere! Seks jenter erelever i TIF-klassen i år– dette er en Tomb-rekord. Alle er fornøyde med valget de har gjort, og alle trives de i verkstedet sammen med klassekamerater og lærere!
Forvandlet motordeler til rocke-orkester
TIF-elev John Einar Bjerke fra Øymark har utover de obligatoriske oppgavene benyttet mulighetene i smia til å skape noe på frihånd. Han så mulighetene ien gammel Mitsubishi Colt-motor og forvandlet smådelertil musikere og instrumenter. John Einar forteller at stempler er blitt til hoder, råder til kropper og registerdrev til stortromme. Vi er imponerte!
John Einar Bjerke ser muligheter og har skaperevner!
I maskineringsrommet kan mye skapes.
Alexandra og de andre elevene har også laget stålterninger.
Henriette og alle elevene i klassen har laget sin egen hammer.
John Einar har laget sitt eget orkester.
I orkesteret John Einar har laget, stempler er blitt til hoder, råder til kropper og registerdrev til stortromme.
Obligatorisk oppgave for elevene er å lage hver sin hammer - en spennende oppgave, synes elevene!