Tur til Madagaskar 2015

Elever i Vg3-klassene naturbruk studieforberedende er nå på en spennende rundreise på Madagaskar.

Her følger vi elevene gjennom deres dagbok-notater.

Hei kjære dagboklesere.

Endelig er vi litt på nett igjen. Merker godt at vi er på Madagaskar. Svært dårlige internettforhold underveis.

Dag 13 og 14, fredag og lørdag den 6. og 7. 11.2015 Ifaty-Fianarantsoa-Antananarivo

Fredag morgen våkner vi til frokost klokken 06:00. Klokken 07:00 starter vi på turen fra Ifaty til Fianarantsoa. Halvveis stopper vi på et hotell i Isaloørkenen med  basseng for å spise lunsj.

Der har vi muligheten til å bade en times tid og i tillegg er det wifi på hotellet, noe alle gleder seg over. Det er ganske dårlige veier så da vi begynner å kjøre kommer vi til en grusvei som tar ca. 1 time å kjøre gjennom. Fra en utsikt vi har i bussen ser vi en masse flokker med den lokale storferasen, sebu gå langs veien og beite. Vi ser også at Gasserne brenner  skog og gress enkelte steder.  Vi kjører effektivt i hele 13 timer. På kvelden ca kl 22 vi endelig er fremme på Ambalakely hotell. Alle føler seg trøtte og slitne etter den lange bussturen. Vi får deilig middag med poteter, kjøttkaker, gulrøtter og blomkålstuing. Deilig med «norsk» mat i gasserland.  Vi går så til sengs og gjør oss klare til neste morgen.

Lørdag morgen spiser vi frokost klokken 07:00. Vi kjører fra Ifaty hotellet klokken 07:30. Vi bruker hele dagen på å kjøre til Antananarivo og er ikke fremm før ca kl 21. Underveis stopper vi i Antsirabe og spiser deilig lunsj. Greit at vi er en bil ekstra denne dagen da den også tar med en elev som ikke er helt i form

Skrevet av Nihal

Dag 12, torsdag den 05.11.2015 Ifaty

Dagen starter med frokost kl 08.00. Som vanlig er det noen som kom tidsnok, og noen kom litt senere. Etter frokost er vi klare for baobabparken. For å komme oss dit har det blitt ordnet med vogn og zebuer foran som trekkdyr. Zebu er den kurasen det er flest av på Madagaskar. Turen til baobabparken er ganske fartsfylt, med tanke på at det var to kuer som dro fem personer i en liten høyvogn.

Når vi er framme i Baobabparken, blir vi møtt av en guide som forteller oss litt om parken. De har vernet parken for å beskytte parkens Baoab-trær og andre planter og dyr som finnes der. Underveis viser han oss en rekke ulike planter som ikke ligner på noen av de som en finner i Norge. Det er jo  baobabtrærene som stod i fokus. Baobabtrær er ofte kalt «oppned» tre, og det er på grunn av det merkelige utseende. Den har en høy, rett, glatt stamme. Og kvistene er kun i toppen av treet. Det største og eldste baobab treet i parken var 1200 år gammelt, var 9 meter høyt og 13 meter i diameter.

Når vi hadde gått gjennom parken og sett blant annet lemurer, fugler og iguanaer, gikk turen tilbake til hotellet. Når vi kom tilbake, var det godt og varmt, og sola tittet fram. Vi fikk gjøre det vi ville, og mange la seg på stranda i sola, eller tok et bad i sjøen. Jeg, som ble solbrent for 3 dager siden, måtte holde meg i skyggen. Ikke at det var så altfor ille, det var godt og varmt der også.

Det var en fin dag, og når sola gikk ned var jeg fornøyd med dagen. Har vært her i 12 dager, og har hatt det veldig bra så langt. Men må inrømme det blir godt å komme hjem igjen om ikke så altfor lenge!

Skrevet av Anette Isetorp Trandem

Dag 11, onsdag den 04.11.15 Ifaty

Vi våkner denne morgenen opp til strålende sol, og en utrolig utsikt utover havet rett utenfor hyttene våres. Temperaturen i sjøen er ca 30 grader. Utrolig deilig med bad. Etter frokost samler vi oss på stranda og blir delt opp i 5 grupper der hver gruppe får hver vår kano. Pirog som det kalles her. Pirogen er laget av tre, og på den ene siden er det en slags støttestokk som skal gjøre den stødigere og i tillegg en mast m seil. Vi vet at vi skal ut på havet med pirogen for å snorkle et sted, men vi finner fort ut at vi skal lenger ut enn det vi trodde. De to mennene som styrer pirogen heiser opp seilene, og vinden tar oss lenger og lenger ut mot revet.

Til slutt er vi ca. 3km ute uten redningsvester. Bølgene blir også etter hvert så store at de slår opp i pirogen. Selv om vi er såpass langt ute, er det bare 3 meter dypt ned til bunnen. Mye av grunnen er at vi er på innsiden av revet. Vi stopper etter hvert og fester pirogen fast til en bøye for å kunne snorkle. Her får vi utdelt dykkemaske og snorkel. Den kanoen jeg er i, stopper dessverre på et grumsete sted. Vi ser ingenting. Bølgene er så store at vi har mer enn nok med å konsentrere oss om å holde oss ved pirogen. Jeg hører etterpå at noen av de andre kanoene hadde stoppet steder hvor de fikk se bunnen og en del fisk. Vi svømmer litt og så drar vi tilbake til land igjen. Deilig da at det er ca 30 grader i havet. Så er det lunsjtid. Vi går et stykke langs stranden med en hale av selgere etter oss.  Når vi endelig kommer frem får vi beskjed om at vi har gått feil og skulle egentlig vært et sted like ved hotellet vårt. Så er det å gå tilbake med halen hengende etter oss. Endelig er det lunsj. Jeg og noen andre har planer om massasje og å skaffe oss rastafletter, noe vi gjør. På ettermiddagen får vi «snacks» kl. 5 som er pannekaker med sjokoladesaus. kl. 19 er det middag med forrett, hovedrett og dessert. Vi kommer ikke til å legge oss sultene i kveld. Etter middag går noen og legger seg, mens andre sitter oppe lenger for å prøve og få litt internett. Noen går ned til vannet og ser etter morilder som lyser i vannet.

Skrevet av Ingrid

Dag 10, tirsdag den 03.11.2015 Isalo-Ifaty

Dagen starter med at jeg og Einar forsov oss, som vanlig. I hu og hast pakker vi koffertene og slenger i oss litt frokost. Turen bærer mot nasjonalparken Zombitse. Etter 4 timer i en varm buss med klamme skinnseter er vi fremme. Så fort vi kommer inn i parken er det lemurer i trærne. Rett rundt svingen ser vi en ganske stor slange. Alle jentene skriker, mens vi gutta ville fange den. Arne er kjip og lar oss ikke. Vi fortsetter å bevege oss frem til to svære baobabtrær. Blir en liten konkurranse om å finne kubikk på treet. Resultatet er et enormt tre på ca 40 kubikk. Guidene blir litt oppgitt, men vi klarer ikke la være. Litt etter kommer vi over en lemur som bare er aktiv om natta og har bare nattsyn. Den sitter inne i en uthula stamme bare 3 m unna. Øyne som prøver å se, men som ikke ser oss.

Vi kommer ut av skogen og går inn i en glovarm buss. Det er sikkert 40 grader der inne! Vi kjører videre i 3 timer og kommer fram til Toleare. Den største havnebyen på sørvestkysten av Madagaskar. Vi har kommet frem til Mosambikkanalen. Rett vestover i havet ligger nemlig Mosambik og Afrikas kontinent. Pizza spises i byen på et pussig sted som har vegger og tak av malerier. Men vi har WiFi!! Alle sjekket Snapchat og Facebook, mens pizzaen blir kald. Mens vi spiser pizza står den en liten gutt på utsiden og synger for oss gjennom et papprør.  Høres mildt sagt ikke pent ut. Etter en god kopp kaffe kjører vi videre på en grusvei ut til hotellet vårt, Ifati beach club. Vi har hørt rykter om at det er WiFi der. Alle er fornøyde inntil vi kommer inn og det ikke er WiFi der på grunn regnet, men hotellet er fint og etter middag er alle slitene og trøtte så da var det godt å finne senga.

Skrevet av Rein

Dag 9, mandag den 02.11.2015  Isalo

Dagen i dag starter vi med frokost kl 0730. Etter at frokosten var ferdig klokken 0800 så er planen å reise til nasjonalparken Ranohira som er Madagaskars nest eldste najonalpark. Her skal en dags fottur gjennomføres gjennom en ørken, men underveis på turen skal vi bade i en frodig oase. Men når vi kommer i bussen får alt en dramatisk vending. Det viser seg at guidene i parken streiker fordi billettprisene hadde gått opp med mer enn 100%, Vi reiser allikevel til kontoret til guidene og prøver  å få dem til å ta oss med på en tur, men de vil ikke. Så får lederne våre en genial ide, vi reiser på et kjempefint hotell og bader, alle var lykkelige for det. Men først reiser vi innom et senter som forteller oss om nasjonalparken.

Så kommer vi fram til det berømte hotellet. Alle er i lykkerus når nyheten om at det er Wi-Fi her, så den første halvtimen går med til Facebook, Snapchat og Instagram. Deretter er det bading og soling som sto for tur, men riktignok jevnlige turer opp til resepsjonen for å sjekke «snap».   Gleden blant jentene blir enda større når de oppdaget at det er hester her, så fem av jentene får seg jammen meg en tur på hesteryggen også. Utrolig deilig å slappe av denne dagen.

Neste mål er et fjell med hull i for å se på solnedgangen, et veldig flott syn.

Sola går ned bak fjellene i det fjerne og det er et vakkert syn gjennom det berømte «vinduet». Etter dette er det middag på hotellet. Når vi kom til hotellet igjen begynner vi stort sett alle å angre på at de var gjerrige på solkremen, så vi trenger nok ikke tomater til lunsj på ei stund. Etter middagen er stort sett alle trøtte og de fleste går og legger seg.

Skrevet av Einar

Dag 8, søndag den 01.11.2015 Ambalakely - Isalo

Dagen starter med frokost klokka 07:30, da får vi rundstykker og pålegg. Vi drar så til en landsby og ser hvordan folk bor.  Det er interresant å se hvordan folk lever i denna delen av verden. Det er ganske så annerledes enn i Norge. For eksempel de koker mat over åpen flamme, men de har ikke pipe på husene sine, så røyken sprer seg rundt i rommet, og stiger ut gjennom stråtakene hver gang de fyrer opp. De har kuer i første etasje, og selv bor de i 2. og 3. etasje. Det er veldig lavt under taket, så jeg som er 195 cm høy må bøye meg.

Vi setter oss så på bussen i et par timer og kommer til en ny landsby der de produserer papir av bark. De moser barken sammen med vann for så å spre det utover på ei ramme av tøy. Så legger de på blomster og farger. Av dette kan de lage alt fra vesker til fotoalbum.

Ferden går så videre mot Isalo og etter en stund stopper vi i veikanten for å spise formiddagsmat. Det er en del barn som står og ser på. Lunsjen vi har fått med oss er såpass stor at det som er igjen gies til barna. Gjett om de blir glade.

Så stoppet vi på en bensinstasjon for å fylle diesel, vi fylte ca 42 liter. Litersprisen var på 3190 ariary pr liter (ca 8 nok). Veldig mye for en gasser. Så drar vi videre til stedet vi overnatter. I flere små hytter.  Vi sjekker her inn og så er det middag. Vi får grillspyd med enten gris eller sau. På hotellet er det også utendørs basseng som vi kanskje skal ut å bade i etterpå.

Skrevet av Øystein

Dag 7,lørdag den 31.10.15 Ranomafana-Ambalakely

I dag våkner vi til fuktig luft og yrende regn uten for vinduet. Landskapet er dekket av en hel rekke ulike trær og planter man ellers ikke finner andre steder i verden. Vi er nemlig like ved regnskogen Ranomafana.  Kl. 7.30 går bussen som fører oss oppover den smale og svingete veien til inngangen av skogen.

Vi går ca 2,5 timer guidet tur der vi blant annet ser 4 ulike lemur raser, endemiske fugler, insekter og ikke minst planter. Vi har med oss tre guider som er veldig flinke! Veldig spesielt å ha all denne naturen så tett innpå seg.  Deretter setter vi oss på bussen igjen og etter en drøy time kommer vi fram til Ambalakely som ligger ca. 12 km nord for Fianarantsoa. Her får vi utdelt rom og en god lunsj før vi tar turen til sentrum. Vi går på markedet og titter litt og kjøper evt. ting vi trenger. Vi drar også innom en fotokunstner som er en av de mest berømte fotografene på Madagaskar. Bilder som viste oss hvordan gasserne lever. Flere av oss kjøper. Når vi kommer tilbake er det oppvisning av dans fra en gruppe unger som holder til i nærområdet. De som jobber på dette hotellet har et prosjekt om å lære de fattigste ungene som ikke har råd til å gå på skole engelsk, og enkle ting om hygiene som for eksempel vaske hendene før man spiser. Det er samlet ca. 20 stykker av disse barna som holder en danseoppvisning med musikk for oss. De er utrolig flinke og man kunne virkelig se de har rytme i kroppen! Etterpå spiser  vi middag og har fri resten av kvelden for  å lade opp til neste dag.

Skrevet av Guro

Dag 6, fredag den 30.10.15. Antsirabe-Ambostra- Ranomafana

Vi starter dagen ca kl. 8 etter noe somling. Det er ny buss denne dagen som er ganske annerledes fra den første. Ikke alle var like fornøyde med det, da de hadde blitt glad i den gamle. Vi kjører litt over to timer, før vi stopper ved en butikk som drives av katolikker. Disse selger veldig fine produkter av treverk og gjengen handler mange flotte julegaver. Vi får også en titt på hvordan de lager tinga de selger da disse lages i bakgården. Etter en stund går ferden videre. Det er behagelig stemning på bussen der noen hører på musikk og andre prater. Når klokka blir 14, ankommer vi en plass hvor vi spiser lunsj. Vi får igjen en tre retters utelunsj, noe vi setter stor pris på. Vi tar en liten 5-minutters etter maten før vi reiser videre med kursen mot Ranomafana som betyr «varme kilder». Folk er tydeligvis veldig spente på hva en regnskog egentlig er. På veien kjører vi gjennom «hjerte» av regnskogen der det naturligvis begynner å regne.

Før vi kommer helt frem er planen å bade i varme kilder. De fleste av oss ser for oss varme kilder ute i naturen, men det er et basseng.  Bassenget fungerer slik at det renner inn varmt vann fra en kilde hele tiden. Koselig er det at det er en stor lokal gjeng i bassenget som vi blir litt kjent med. Etter badet drar vi til hotellet for å sjekke inn. Det er da blitt mørkt. Vi skifter kjapt og legger utpå vandring i ytterkanten av reservatet for å se på nattdyra der. Vi ser kameleoner, slanger, frosker, pinnedyr og en dritsvær snegle. Arne og Arne får øye på en muselemur, som egentlig er hovedmålet å se. Men vi får en sjanse i morgen au.

Skrevet av Lars

Dag 5, torsdag den 29.10.15 Antsirabe

Dagen starter med en busstur langt innover en humpete vei med jorder og landsbyer på begge sider. Her dyrkes det soyabønner og casava og etter en stund ankommer vi endelig stedet der vi skal få oppleve en utdødd vulkan. Et stykke ned i vulkanen ligger vulkanbassenget Tritrivia. Bassenget er ca. 150 meter dypt. På parkeringsplassen møter vi flere innfødte fra de nærmeste landsbyene som vil selge oss ulike gjenstander. De snakker med oss om alt og ingenting, noe jeg tror er et triks for å få oss til å kjøpe noe av dem. Vi blir guidet til vulkanen. Vi går på en sti med bratte vegger som går rett ned i vulkanbassenget. Nede ved en odde kan de som vil bade og de fleste tar seg en dukkert.

Det var forfriskende og noen hoppet fra høyere høyder. Det var nok for meg med en enkel svømmetur.  Fra den ene siden kan vi se at formasjonen av vulkanen ser ut som Afrikas kontinent.

På veien tilbake til stedet vi bor drar vi innom en silkefabrikk. Her lager de silke fra silkekokonger som de må koke for at silken skal kunne fjernes fra kokongen. For å lage et slikt silkeskjerf så er det ca 2 fulle dagers arbeid. De har også selvfølgelig en butikk der vi får muligheten til å kjøpe noen produkter, noe vi også gjør.

Tilbake på hotellet er tiden inne for å oppleve pos-pos som er en slags tralle med to hjul der man sitter på en putestol med tak over. Foran er det en som drar tralla. Alle får en tur i hver sin og vi blir dratt til et marked hvor vi får oppleve mange svært spesielle lukter av forskjellige grønnsaker og kjøtt. De som drar trallene har enten tynne skosåler eller ikke sko i det hele tatt. Jeg kjøper et par sko til min sjåfør og like etter er det en hel del av gjengen som  gjør det samme til sine.

Dagen har gitt oss mange gode minner og opplevelser. At det er godt å gjøre en annen glad, som ser verdens gjennom helt andre øyne, er en god følelse. Fattigdommen kan vi se tydelige spor etter over alt hvor vi går..

Skrevet av Torbjørn

Dag 4, onsdag den 28.10.2015 Antsirabe

Onsdag morgen våknet vi i Antsirabe. Hele denne dagen har vi vært på landbruksskolen Tombontsoa. På Tombontsoa er det bare hyggelige og blide mennesker hvor vi følte oss veldig velkomne. Først fikk vi omvisning på skolens områder, som er på 1300 dekar. Det blir dyrket mye variert, og de har blant annet kyr, geiter, høner og gjess. Etter en god lunsj i parken fikk vi bli med i en praksisøkt på skolen. Noen jobbet i fjøset, hvor de har NRF-kyr. Andre var i verkstedet, eller på mølla der det blir produsert eget kraftfôr. Guro, Elise og jeg ble med på¨å så mais på jordet. Før vi sådde hadde kyrne blitt brukt til å pløye jorda. På Tombontsoa blir det brukt lite maskiner. Ungdommene vi jobbet sammen med var mellom 15 og 22 år. Tsiry var en gutt som var blant de få som kunne engelsk, ellers pratet de gassisk og fransk. Dagen endte med samling i en festsal på skolen.

Her viste de fram livlig gassisk dans og musikk. Mange her er flinke til å danse. Vi fra Tomb hadde også noen kulturelle innslag å komme med, både jenka og polka. Guro og Lars avsluttet med en runde sving, noe som ble satt stor pris på. Det var et veldig hyggelig besøk, alle vi møtte på var blide og dessuten glade for at vi kom.

Skrevet av Ella

Dag 3, tirsdag den 27.10.2015 Antananarivo – Ambatolampy - Antsirabe

Etter en natt med litt mere søvn, og en velsmakende frokost på hotellet var vi klare for avreise til et marked på dikene i Antananarivo. Markedet bestod av rundt 100 boder som solgte det meste av det man trenger (og det man ikke trenger). Om man først hadde vist interesse for en ting var det vanskelig å komme seg unna handelen. Flere av selgerne var nokså pågående fordi vi var hvite og de visste at vi hadde mye penger, men det var også mange hyggelige selgere. Når man kjøpte en ting fikk man oppgitt en pris, og deretter måtte man forhandle ned til en pris begge var fornøyde med. De fleste av oss fikk brukt rundt 100 000-200 000 Ariary (250-500 kr) på markedet.

Etter vi var på markedet ble vi kjørt inn til sentrum og gikk derfra opp hovedgata og videre opp til Isoraka hvor NMS sitt hovedkvarter på Madagaskar er. Det var mange som kikka etter oss når vi gikk, men de fleste smilte og hilste når vi møtte de. Vi gikk forbi flere områder der det lå pappesker som folk brukte som senger, og det var flere fattige som kom etter oss og tigget om penger. På misjonsstasjonen fikk vi kylling og ris til lunsj med dessert, og etterpå møtte vi en NMS-ansatt som fortalte litt om deres arbeid på Madagaskar.

Etter hvert satte vi oss på minibussen vi skulle sitte på til Antsirabe. På veien stoppet vi i Ambatolampy der vi skulle se på Madagaskars eneste sted for foredling av aluminium; kjeler, stekepanner, osv. Vi fikk følge av fire-fem små barn som vi fikk litt kontakt med, og ut ifra det vi så virket det som om folk hadde det bedre her enn i Antananarivo.

Deretter dro vi til Antsirabe og en tidligere skole for misjonærbarn, der vi skal overnatte tre netter. Dette var også vårt første møte med myggen med malaria som vi tar tabletter mot. Vi fikk der servert middag med (trommevirvel…) kylling og ris J, og ble delt inn på rommene vi skulle sove på.

Dagen har gitt oss noen nye inntrykk og kanskje også noen nye perspektiver på hvor godt vi har det hjemme i Norge.

Skrevet av Hallvard

Dag 1 og 2, søndag og mandag den 25.-26.10.2015 Den lange reisen til Madagaskar

Vi stod alle klare for avreise klokka 8 på Tomb og skulle rekke flyet som gikk fra Gardermoen på formiddagen. Etter mye om og men kom vi oss på flyet til Paris. Vi ankom Paris et par timer senere. Dagens store mål var selvfølgelig å få sett og komme oss opp i Eiffeltårnet.  Vi kom oss frem akkurat da det begynte å skumre og fikk se Eiffeltårnet opplyst.

Vi tok heisen helt til toppen og speidet ut over hele Paris. Etter en litt for lang tur i tårnet(kø) måtte vi løpe til toget, og kom oss frem i tide for å rekke flyet til Mauritius. Deretter ventet en lang og søvnløs natt på flyet. Morgenen etter var vi endelig på plass i Mauritius der høy temperatur ventet oss. Etter det var det bare en kort flytur igjen over til Madagaskar. Etter totalt 14 timer i fly ble vi på Madagaskar møtt med forurenset og klam luft. I buss fra flyplassen fikk vi et inntrykk av alle de fattige menneskene som bor her på Madagaskar og skjønte hvor godt vi har det i Norge. På vei til hotellet vi skulle sove på, fikk vi ta ut penger. Vi tok ut fra 100 000 til 400 000Ariary (250-1000 kr). Vi kjørte rundt i fattige strøk, men endte opp på et utrolig flott hotell hvor alle trives veldig godt.  Etter at all bagasje var på plass fikk vi en eksotisk og velsmakende middag.