Studietur til Kenya

Naturforvaltningsklassen (studieforberedende kurs) på Tomb har vært 10 dager i Kenya. Turen i år var en rundreise i det østlig Kenya.
Blant høydepunktene var et besøk på farmen til Karen Blixen, te-, sukker- og roseproduksjon, EU-støttede bistandsprosjekter og et lokalt forankret studiesenter basert på samspill mellom natur og kultur. Senteret ble etablert med den hensikt å bevisstgjøre studentene på den skjøre balansen mellom fattigdom, bærekraftig utnyttelse av naturressurser og de store miljøutfordringene som mange Afrikanske land står ovenfor.
Det store høydepunktet var selvsagt et besøk i nasjonalparken Masai Mara. Her fikk vi se alle de store afrikanske savannedyrene. En uforglemmelig opplevelse. Studieturen skal munne ut i en semesteroppgave som skal evalueres i forhold til naturforvaltningsfaget, norsk skriftlig og norsk muntlig.

Nedenfor følger en dagbok fra turen. Se også bildeserien i høyre meny.

Tekst og foto: Elever i naturforvaltningsklassen, 3C.

Dag 1

Karoline og Bente var noen av dem som dro til London og ventet på neste fly.

For å få tiden til å gå fortere ble det litt kortspill.

Norge – Amsterdam - Nairobi
Kvart over to, natt til fredag, møtte alle opp utenfor skolebygget ved godt mot! Alle var veldig spente og gledet seg veldig til å komme seg av gårde. Det var først da vi ankom Gardermoen at problemene begynte å dukke opp. Flyet fra Brussel til Nairobi var kansellert så vi ble sittende en stund vente på en løsning. Kl 06.10 fikk vi vite at fire av oss kunne komme på et fly som gikk til Amsterdam (kl 06.25) for så å ta fly til Nairobi. Vi løp av gårde gjennom halve flyplassen, og tiltrakk oss veldig mye oppmerksomhet der vi raste gjennom Tax-freen. Etter det hadde vi forholdsvis lite problemer, bortsett fra litt kluss med billettene i Amsterdam. Da vi ankom Nairobi ble vi stående i timeslange køer for å få ordnet med visum og bagasje. Det skulle så vise seg at to av oss ikke skulle få bagasjen vår den kvelden.
Jeanette Tyldum

Norge – London - Nairobi
Da de andre var dratt til Amsterdam, ble vi igjen delt opp i to grupper. Den ene gruppa skulle ta flyet til London kl 07.55, mens vi andre måtte vente på Gardermoen til kl 10.30. Vi satt på flyplassen i en del timer og var klare for ”take off”, men fikk vi beskjed om at vi måtte bytte fly noe vi gjorde og ble enda en time forsinket. Flyturen gikk fint, men vi opplevde noe turbulens.
I London, på flyplassen, møtte vi den andre gruppa som hadde ventet en del timer på oss allerede. Flyplassen var så stor at vi måtte kjøre buss i 10 minutter for å komme til den terminalen vi skulle. Flyet videre til Nairobi skulle ikke ta av før kl 1900 så det ble mye shopping, kortspill og venting på flyplassen.
På flyet fikk vi god mat og drikke. Flyturen gikk smertefritt og endelig etter en lang dag og natt ankom vi Nairobi klokken kl 0600.
Marie Bjørbak

Dag 2

Den Norske skolen der vi bodde.

De små butikkene i sidegatene var fulle med ting.

Marie kysser en krokodille i dyreparken.

Arne og Mamen rir en kamel.

Den Norske skolen, Kenya
Tidsforskjellen mellom Norge og Kenya er ikke så stor, men det er ingen grunn til å undervurdere den lille forskjellen (to timer)!
Vi sov på samme rom og bråvåknet klokken halv syv (dvs. kl 8.30 Kenyansk tid), av at det kom mange stemmer utenfra som snakket mistenkelig likt norsk. Resten av klassen var kommet. Disse med all bagasjen i behold!
Vi skulle ha stått opp før men hadde glemt tidsforskjellen og satt på vekkerklokke etter norsk tid. Kl 10 ankom den ene kofferten som manglet fra dagen før, mens en koffert fortsatt manglet.
Da resten av gjengen hadde funnet sin plass på Den Norske Skolen i Nairobi, dro vi inn til sentrum for å ta en titt på et marked der inne. Ingen av oss hadde vært i Kenya tidligere, så det var en brutal virkelighet som møtte oss. Samtlige av selgerne trodde vi hadde masse penger, ettersom vi var hvite i huden. Vi ble nærmest overfalt av en gjeng med selgere, og de fleste av oss var dumme nok til å gå rett på salgstriksene deres. Vi besøkte også Karen Blixen-museet og så på farmen hvor hun bodde. Her er også utescenene til filmen ”Out of Africa” spilt inn.
Dagens høydepunkt for de fleste av oss, var da vi dro innom en dyrepark hvor vi fikk se og ta på krokodiller. I tillegg til det fikk vi ri på en kamel!
Etter å ha vært noen dager her i Afrika og sett hvordan folk lever, så er det noe jeg har begynt å tenke litt på. Vi er veldig snare til å avgjøre om folk har det bra eller ikke. Kanskje vi skal være litt forsiktige med det. Det er ikke sikkert at vi nordmenn har den samme definisjonen på lykke som det afrikaneren har.

Jeanette Tyldum

Dag 3

Utkikkspunktet ved The Great Rift Valley.

Vi passerte ekvator.

Ungene på barnehjemmet var veldig fasinert av kamera.

Den Norske skolen,Kenya
Me starta dagen med å pakke oss ut frå Den Norske skolen i Nairobi. 30 mil på humpete afrikanske vegar låg framfor oss. Turen var lang, men alt anna enn kjedeleg! I dag fekk me sjå Afrika akkurat som me hadde sett det for oss. Langs vegane var det folk på fullasta syklar, mange fargerike marknader og kvinner med store korger elegant plassert på hovudet. Det var tydeleg at dei ikkje var vanen med kvite menneske. Når me køyrde forbi ropte dei ”kvitingar”, peika, lo og vinka til oss.
Det var store kontrastar på små distansar. I det eine augeblikket var det tett i tett med små skur som heile familiar levde i, rett etter opna det seg store landskap med flott utsikt. Me stoppa ved The Great Rift Valley utsiktspunkt, 2140 meter over havet. Her var det også ei souvernirsjappe som gjorde store pengar på oss godtruande turistar.
Ut på vegen igjen fekk me sjå eit dyreliv som omfatta ville sebraar og bavianar, samt esel og store flokkar med sau, kyr og geiter.
Etter nokre timar med vågale forbikøyringar og ei trafikkavvikling totalt ulik den me er vanen med, var me midt på ekvator. Her stoppa me ei stund for å strekke litt på beina. Det var rart å sjå sola rett over oss.
Omsider var me framme på Lewa childrens home, der me skulle tilbringe natta. Etter å ha ete litt, fekk me omvising på garden som høyrde til barneheimen. Her var det ein buskap å på over 60 kyr. Mjølkestallen hadde fire plassar og mjølkeanlegget var eit nokså moderne deLaval-system. Me såg også at dei dyrka mykje mat til eige bruk, deriblant ananas.
Resten av dagen brukte me saman med barna på barneheimen. Dei fann straks ut at me ikkje var farlege, så leiken kom fort i gang. Det var spesielt moro å prøve alle fotokamera som var tilgjengelege!
Alt i alt har det vore ein lang dag med mange inntrykk og herlege menneske!
Eirin Trinterud

Dag 4

Bading i elva

Noen sto tidlig opp for å hjelpe til med å kle barna på barnehjemmet.

Lewa Childrens home, Kenya
Vi stod opp omtrent kl. 07:00 og spiste frokost. Maten her er litt annerledes enn i Norge, men dette er bare spennende! Da klokka var 08:00 kjørte vi vekk fra barnehjemmet hvor vi hadde sovet. Etter noen timers kjøretur stoppa vi i en by for å ta ut penger og handle litt. Tida gikk og vi fikk ikke dratt før etter 1-2 timer. Deretter kjørte vi videre til stedet hvor vi skulle sove. Veiene dit var veldig dårlige og humpete, men dette gjorde ikke så mye, for det var en ekstremt flott natur langs veien som førte oss gjennom landsbyer, fjell og daler. Sola stekte og det var kjempevarmt og tørt. Vi kjørte hele tiden gjennom små landsbyer med smilende og vinkende innfødte som solgte frukt og andre forskjellige varer. Etter noen varme timer kom vi endelig frem. Sjåførene parkerte, og vi møtte et fantastisk sted, kalt Marich Pass. Det var stråhytter, store trær, fugler, aper og planter – alt satt inn i en vakker og imponerende afrikansk ramme. Nesten med en gang vi kom frem var det mat. Etter at vi hadde spist dro en del av oss ned til elva for å bade. Mens vi bada kom det mange innfødte for å se på oss. Resten av dagen tok vi det helt med ro og bare slappa av i varmen. Til middag kl. 19:00 fikk vi en ”typisk” kenyansk rett. Dette var både godt, spennende og litt sterkt! For øyeblikket har vi det helt supert – alle sammen!
Fredrik Anstensrud og Per Einar Henriksen

Dag 5

Vi fikk se hvordan de podet trær.

Det var mange frukter der, blant annet banantrær.

Marich Pass, Kenya
Denne dagen kunne vi sove lenger, da det var frokost kl. 07.30. Da vi først møtte opp, ble vi servert to typer grøt, den ene laget av mais med sitron i, den andre av noe annet som var spesielt for Kenya. Det var få som likte dette, derfor var nok de fleste glade da vi fikk ristet brød i tillegg. Etter litt rot med sjåførene og resten av gruppa, kom vi oss av sted kl. 09.00. Da skulle vi besøke stedet ’Wei Wei” som drev med foredling av planter og frukt. Stedet lå ca ½ t kjøretur fra Marich Pass, og det var svært dårlige veier! Vel framme ble vi forklart litt om hvorfor de drev med foredling, og de tok oss med på en rundtur for å vise oss hvordan de krysset (drev poding) med ulike arter av samme sort. Dette var kjempeinteressant, spesielt siden vi fikk se typer frukt og planter vi ikke har hjemme, f. eks soya, appelsin, mango, banan og papaya. Etter en omvisningsrunde som var veldig varm (det var sikkert nærmere 40 °C i sola!), skulle vi dra videre for å se på vanningsanlegget deres. Problemet var bare at vi måtte forsere et gjørmehull. Den første bilen satte seg fast, og nesten alle skulle ut for å dytte den ut av gjørma. Etter 10 min. var den ute, men nå snudde naturlig nok alle sammen, og vi dro videre til et lokalt marked. Der solgte de alt mulig for en billig penge, og flere kjøpte seg lokale produkter og klær. Etterpå dro vi tilbake, og fikk lunsj som besto av ferske potetlomper, bønnestuing, råkostsalat og vannmelon. Det var kjempegodt! Resten av ettermiddagen sto til fri disposisjon, de fleste gikk ned til stranda hvor vi solte oss, badet (i den grad det er mulig i 30 cm dypt vann) og snakket med lokalbefolkningen. Det var interessant, og en del ble provosert mens de snakket om sin kultur. Spesielt kvinnesynet deres engasjerte mange til å si sin mening.
Kl. 19.30 var det middag, som besto av peanøttsaus (sterk, men god), moste, grønne bananer, råkost salat og kjøtt m/ løk, tomat og paprika. Til dessert var det et foredrag om lokale skikker knyttet til ulike gjenstander. Det var veldig interessant. På slutten av kvelden ble det tent et bål som vi kunne kose oss rundt. Dagen hadde vært veldig varm, men interessant. Det var spennende og se stedet hvor de foredlet frukt og hvordan de gjorde det. Maten har vært god i hele dag, selv om det altså har vært veldig varmt!
Marit Malum

Dag 6

Vi fikk være med på lokal dans og sang

De hadde laget mange fine ting som vi fikk mulighet til å kjøpe av dem.

Marich Pass, Kenya
Frokosten ble servert klokken åtte (Afrikansk tid) og bestod stort sett av det samme som i går: toast, grøt og fersk frukt.
Timen etter startet turen til en stamme som var bosatt i området, et sted ikke langt fra Wei Wei. Vi kjørte langt inne i busjen (bokstavlig talt). Veiene her er fulle av huller og stein. Sjåføren vår, Rufus, gav oss stadig advarsler om at dette kom til å bli en ”bumpy ride”, og det var ikke annet å gjøre enn å holde seg godt fast. Jeg tror nok at ingen kommer til å klage på den norske veistandarden når vi kommer hjem igjen, for å si det på den måten.
Etter å ha kjørt en stund, ble vi tatt godt imot av et par guider som viste oss rundt på område. Det første de viste oss var hvordan vannmelonene ble dyrket; fra planting til høstning, da de blir solgt på det lokale markedet etter ca 70 dager.
Deretter hadde vi en halvtimes fottur innover i busjen.
En gruppe kvinner av ulike alder og størrelse møtte oss med en velkomstsang. De var kledd i sterke farger og hadde store smykker rundt halsen og på hodet. De hadde ventet på oss en stund og var klare til å ta oss med på en opplevelse som vi sent kommer til å glemme.
Vi fikk være med på lokal – sang og – dans. Dette var utrolig morsomt. Etter en rekke ringdanser og ulike sanger fikk vi høre om hvordan ”Pokot” (stammen vi besøkte) levde og hvordan stedet vi nå befant oss på, hadde blitt bygget opp.
Før tilbaketuren ble det også laget et lite marked for oss, og det var mange som benyttet seg av sjansen til å kjøpe smykker og lignede. Deretter var det en liten fottur tilbake til bussene og en humpete vei hjem til Marich Pass igjen.
Til lunch ble yndlingsretten vår servert; en slags lompe med tilbehør. Dette var en rett som falt i smak hos stort sett alle (kan sammenlignes med taco, med en Kenyansk vri). Klokken halv fire fikk vi valget mellom guidet tur i landsbyen eller soling og bading ved elvekanten.
Jeg valgte det første alternativet; turen tok en times tid og vi som var med fikk se hvordan befolkingen i landsbyen bodde; husene deres og hvordan de holdt husdyrene sine + litt botanikk. På turen hadde vi med oss to guider som fortalte oss alt om landsbyene og litt hvordan landsbyen fungerte. Vi fikk også en demonstrasjon på hvordan de pusset tennene ved hjelp av et ”tannbørste tre”, europeiske tannbørster var i deres øyne en smule ubrukelige.
Ved I 5- tiden ble det laget et marked på området vi bor på, der fikk vi muligheten til å kjøpe suvenirer til en god pris. Prisen på de ulike gjenstandene varierer veldig på hvor du befinner deg i landet, om det er i storby eller i en landsby, men det som betyr mest for prisen er hvor god du er til å prute.
Før middag kom det en mann som holdt et foredrag om ”Pokot” (etnisk gruppe i Kenya), og vi fikk et godt innblikk i hvordan folket i området lever og hva de tror på, samt ulike skikker, regler og oppdragelse.
Til middag ble det servert en slags stuing med grønnsaker, salat og kjøtt. Maten smakte litt spesielt, men samtidig veldig godt. Kanskje fordi vi alle var litt slitne og sultne etter en så opplevelsesrik og fantastisk dag!
Trine Andersrød

Dag 7

Til sammen var det 27 store drivhus.

Gresshoppa i håret til Per Einar.

Vi står tidlig opp og pakker, rundt åtte drar vi fra Marich Pass. Veien
er like humpete som før, vi kjører kontinuerlig til Kitale. Der stopper vi for å shoppe litt. Jeanette, som fortsatt mangler kofferten sin, får kjøpt seg ny koffert. Nå har hun i hvert fall koffert selv om hun ikke har så mye bagasje. Vi kjører videre til Lewa Childrens home. Til lunsj får vi en risrett og lokalt produsert vaniljeyoghurt. Turen går videre til Ecuator Flowers, i ELdoret. Der får vi omvisning i drivhusene, vi får se roser i mange farger. Til sammen har de 27 drivhus i bruk. En av Sjåførene, Josef, finner en stor gresshoppe. Den havner i håret til Per Einar. Der blir den sittende til alle har fått bilde av den. Først da får han lov til å riste den av seg. Vi får alle en mulighet til å bestille roser å ha med hjem til Norge. Til middag spiste vi lefser, en kjøttgryte og nasjonalretten Ugali (mais). Etter middag framførte to grupper litt av det de hadde funnet ut om historien til Kenya. De fleste var slitne og tok en tidlig kveld.
Carine Moe

Dag 8

Utenfor butikken der vi sto og ventet dukket en annen buss opp. Hadde du hatt veldig lyst, så var det nok sikkert plass til en til.

2) Sukkerfabrikken kunne minne om spøkelseshuset i Liseberg

Det var kilometer på kilometer med "te".

Lewa Childrens home, Kenya
I dag våknet de fleste av oss kl. 7, mens andre var tidligere oppe for å hjelpe til med morgenstellet av barna på barnehjemmet. Ungene er fantastisk nydelige, men om morgenen når alle skal på skolen er det et kaos uten like. Spesielt når det gjelder klær. Ingen eier noe som helst, men alle størrelser og typer klær ligger i en stor dynge på gulvet. Ungene har like kort hår uansett kjønn. Etter å ha fått på dem, ofte en litt for stor T-skjorte, er det vanskelig å se om det er gutt eller jente. En ekstra titt var da nødvendig før vi bestemte oss for om det neste plagget skulle være bukse eller kjole. Jeg skulle ønske at vi hadde fått mye mer tid sammen med disse herlige barna. De har et så enormt stort behov for menneskelig nærhet.
Vi spiste frokost og reiste fra barnehjemmet kl.8, men vi stoppet ganske fort fordi Arne hadde problemer med såre øyne og måtte kjøpe seg et par solbriller. Det var det ikke enkelt å få tak i, så solbrillesafarien tok nesten en time. Vi kjørte raskt videre, men det varte ikke lenge før den ene bussen fikk motorproblemer. Etter litt mekking og triksing kjørte vi videre mot sukkerfabrikken som vi skulle besøke.
Vi passerte noe jeg vil kåre til det flotteste landskapet vi har sett hittil på turen. Det var kupert, men veldig frodig og grønt. Akkurat slik jeg kunne se for meg Afrika før jeg kom hit.
Vi ankom sukkerfabrikken to timer for sent (kl.12) på grunn av motorstoppen og Arnes solbriller , men alt gikk likevel som planlagt. Vi fikk guiding rundt i fabrikken og det var veldig spennende. Vi fikk se hvordan bøndene kom med fulle traktorlass med sukkerrør. De veide traktor og henger på tur inn og på tur ut, for å se hvor mye de leverte, slik det også er på de fleste møller i Norge. Sukkerrørene ble tømt i en stor haug og videre kuttet opp. Deretter fulgte mange prosesser: sukkersaft ble skvist ut, fukten fordampes, krystallisering av sukker, skille rent sukker og melasse og til slutt pakket i store sekker. Hele fabrikken kunne minne om spøkelseshuset i Liseberg. Det var mørkt og klamt. Vanndamp kom ut overalt og det dryppet fuktighet fra taket, mens mørke menn lurte rundt hjørnet. Merkelig nok hadde under 10 personer omkommet siden oppstarten i 1965.
Deretter kjørte vi videre mot en te-fabrikk. På turen passerte vi kilometer på kilometer med teplanter. Te høstes hver uke, men bare de øverste skuddene kan plukkes. Kenyanske te eksporteres også til Norge. Sukker fra Kenya eksporteres ikke, for de har selv så lite at de må importere.
På te-fabrikken var det mye strengere med hygiene enn det var på sukkerfabrikken. Alle fikk hvite frakker, hårnett og fotposer. Inne i fabrikken luktet det deilig. Bladene ble tørket, kuttet og tørket enda mer, kort forklart, gjennom en omfattende prosess. Mannen som var guide, viste oss hvordan man smakte på te (ekstremt merkelig metode, kan nesten ikke sammenliknes med vinsmaking engang).
Vi kjørte fra te-fabrikken og ankom Thessalia Mission Gesthous kl. 17.00. Alle var veldig sultne for vi hadde ikke spist siden frokost. Vi fikk en litt merkelig kyllingsgryte før vi gikk ut og fikk med oss den nydelige solnedgangen man kan tenke seg, og en smilende måne som lå på himmelen en time senere.
Halv ni hadde to grupper fremføring om Kenya-prosjektet. Kl. 21.00 fikk vi middag, og overraskende nok fikk vi kjøttkaker og brun saus. Etter middag gikk det ikke lang tid før folk hadde lagt seg.
Therese Ommedal

Dag 9

Hotellet var vanvittig fint. Basseng og greier.

Vi fikk se veldig mange dyr på kort tid på safarien.

Løvene var veldig nær.

Solnedgang på safari i Kenya.

Thessalia Mission Gesthous, Kenya

I dag drog vi fra Thessalia Mission Guest House kl. 0700. Nå skulle vi til Masai Mara. En 6-7 timers lang kjøretur, men det er helt topp, fordi det er så mye å se på rundt oss.

Vi kjørte inn til Masai Mara. Nå var det ikke lenge igjen. Vi stoppet ved en stor afrikansk butikk. Her hadde de alt fra smykker til store skulpturer, men prisen var sinnsykt høy. Her skulle du være god til å prute.

Da vi var ferdig i butikken kjørte vi videre til Mara Sarova Camp. Vi visste ikke hva vi hadde i vente. Igjennom en port, ut av bussen, og ut med bagasjen. Det stod ansatte fra hotellet og ventet på oss. De skulle bære inn bagasjen vår. Vi skulle gå inn på hotellet. Vi skulle gå oven en vakker bru, ved inngangen til brua fikk vi en varm klut som vi skulle tørke hendene våre med. Ett par steg videre fikk vi en velkomstjuice. Den var nok nylagd. KJEMPEGOD!! Området er helt ubeskrivelig vakkert!
Rommene bestod av et telt med tak over. En GOD seng+do+dusj med varmtvann+vannkoker+speil+++. Mye vi hadde savnet!! Det var utrolig godt at vi hadde spart dette til slutt.
Lunsjen ble inntatt ca kl 13.30 og var helt fantastisk. Man visste ikke hva man skulle velge. Det var så sinnssykt mye. Helt luksus!
Etter en deilig og god lunsj+ dessert, la vi oss ved svømmebassenget. Sola steikte. Alt var bare helt topp. Tror nok det var mange som ikke ville dra hjem. Vi har vært kjempeheldige med denne plassen.
Kl 16 var det ut på safari. Juhu!! Høydepunktet for mange på denne turen. Spente satt vi oss i bilene med tak som kunne løftes opp slik at vi kunne stå å se ut av taket. Spente, med kribling i magen og kamera fulladet kjørte vi ut.
Helt ubeskrivelig tur. Vi så dyr som har vært på tv, i virkeligheten!! Zebra, antiloper, fugler, giraffer, løver, flodhest, elefant, gnu, bøffel og mye mer.
Fantastisk! Mye bilder ble tatt. Sjåføren sa vi hadde vært veldig heldig med safarien. Vi fikk sett mye på kort tid. Fornøyde vender vi tilbake til Mara Sarova Camp, for å spise middag. Samme som tidligere på dagen, utrolig mye mat å velge i. Vi er kjempefornøyde med siste campstoppen. Det kunne faktisk ikke vært bedre.
Senere på kvelden sitter vi ute og nyter fuglekvitteret over en god samtale. Plutselig dukker det fram mange fra masaistammen. Vi skvatt noe så sinnssykt. De hoppa bare plutselig frem. Etter hvert ble vi med dem og danset foran masse folk. Litt flaut, men kjempeartig, vi lo så oss nesten i hjel og magen fikk trent seg. Therese, Elin og Marita tok en solodans, som gikk ut på å hoppe høyt, veldig morsomt.
Det har skjedd utrolig mye i dag, og det er vanskelig å beskrive med ord hvor vakkert og flott det er her. Stedet er som et 5-stjerners hotell! Så dere kan tenke dere. Turen kunne ikke blitt bedre;)
Det er veldig vanskelig for meg å beskrive det vi har opplevd i dag. En helt fantastisk dyreverden, et vakkert land og hyggelige mennesker. Dette er en opplevelse for livet.
THE LIFE IN KENYA IS TOTALLY FUN!
Jeg sier bare: Hakuna Matata!
Takk for turen!!!
Line Amundsen

Dag 10

Morgensafari er absolutt ikke oppskrytt.

Menyen besto av masse kjøtt.

Mara Sarova Camp, Kenya
Vi sto opp tidlig søndag morgen for å dra på ny safari. Natten på Mara Sarova Camp var en opplevelse med lyder av gresshopper og nattfugler.
Vi skulle møte opp 06.15 og dra 06.30. Dermed ble det tid til en kaffekopp for oss som møtte opp i tide. Vi satte oss i bilene med åpne tak som dagen før, og sto klare med kameraer og håp om å se enda flere dyr denne dagen. Bilene kjørte omtrent samme rute som de hadde gjort på safarien ettermiddagen før. Vi kjørte av gårde i soloppgang og så dyr med det samme vi kom ut fra hotellets porter. Mange sebraer, antiloper, gaseller med mer. Fikk se en hyene ganske fort. Den lå stille og vaktsom og så rundt seg. Hyener og villsvin, som vi så rett etterpå, var to dyr vi ikke hadde sett ettermiddagen før.
Vi kjørte videre og sjåføren stoppet når det var spesielle dyr vi ikke hadde tidligere, eller det var noe annet vi ville stoppe og se nærmere på.
Denne dagen så vi noe mer aktive løver som i alle fall reiste seg, gikk litt og la seg andre steder. Vi håpet nesten på en slåsskamp mellom to hannløver da en hann sto og lurte ganske nærme en annen. Det var mange gribber rundt forbi, derav en hel gjeng som sto og åt opp et dødt dyr. Der kom det også sjakaler luskende for å prøve å få seg en matbit.
I tillegg så vi mange forskjellige fugler, og det var noen som fikk se et nesehorn som gikk rett ved dem, i tillegg til strutser.
Vi fortsatte å kjøre rundt og så på alle de fantastiske dyrene som levde i dette savannelandskapet. Solen steg fort opp og vi fikk noen fine bilder med dyr i soloppgangen. På slutten av det de kalte ”game drive” så vi giraffer, en på nærhold og noen lengre borte. Det siste bildet jeg så på denne safarien var tre giraffer som majestetisk bevegde seg bortover mot trærne med sebraer, gaseller og andre dyr som kastet skygger over afrikansk jord.
Safarien synes jeg var ganske uvirkelig da vi plutselig befant oss i det landskapet og så de dyra man bare har sett på tv eller i dyrepark. Jeg følte at jeg plutselig befant med i en episode av Globus 2 eller liknende. Men det overrasket meg hvor lite område det var imellom dyrene, og hvordan mange forskjellige dyr gikk rundt og levde sammen.
Da vi kom til camp’en etter safarien var det rett til frokost der det var et like stort utvalg av mat å velge i, som ved middag kvelden før. Pannekaker, omelett, french toast, rundstykker, yoghurt, frukt med mer.
Vi reiste fra Maasai Mara i 10-tiden og fikk dermed enda en liten tur gjennom nasjonalparken.
Turen tilbake til Nairobi gikk på 4-5 timers tid. Veiene var langt bedre enn de fleste vi hadde sett hittil på kjøreturen. Stoppet i på et kjøpesenter hvor vi fikk litt tid til å handle og prøve å bruke opp shillingene våre, før vi dro videre til det første stedet vi overnattet, the Scripture mission eller Den Norske Skolen som den også er kalt. Her fikk vi stelle oss og gjort oss klare til å dra på restaurant på kvelden. Lærerne dro av gårde i en av bilene for å hente rosene som vi skulle ha med oss hjem. Resultatet ble 600 stk - 50 cm lange roser som skulle fordeles på hele gjengen.
Ca. kl. 18.00 dro vi til Carnivore for å spise et ”siste” måltid. Simba Saloon sto det over inngangen til restauranten som jeg fikk høre var berømt for kjøttet og populær blant turister. Stilen var i mørkt tre med utkjæringer og ellers dekorert med dyrestatuer som hyener og krokodiller, og forskjellige planter. Innenfor korridoren som førte inn til restauranten, kom vi til hvor de stekte kjøttet. De sto i sirkel og grillet kjøttet over åpen flamme eller på annen måte. Dette ”kjøkkenet” var helt rødglødende og fylt av damp og røyk.
Vi ble vist til et langbord som var reservert til oss. Vi tok plasser og fikk høre at menyen var masse forskjellig kjøtt: gris, kylling, geit, struts, krokodille, biff med mer. Vi fikk også vite at flagget som sto på bordet skulle legges ned når vi var mette, noe som betydde at vi overga oss.
Vi ble først servert er liten porsjon grønnsakssuppe med rundstykke til, og det ble satt fram brett med forskjellige sauser og tilbehør. Ikke lenge etterpå kom de med varme asjetter og kelneren fortalte hvilke sauser som skulle brukes på de forskjellige typene kjøtt. Like etterpå kom kelnere med spyd med kjøttstykker og la på asjettene. Det kom flere og flere forskjellige kjøttyper og vi rakk nesten ikke å smake på det VI hadde fått før det kom noe nytt. Moro opplevelse, men ville personlig valgt et annet sted med annen rett. Tror mannfolka koste seg bra og syntes det var litt tidlig å skulle dra så fort fra stedet som vi gjorde. Var også underholdning i form av dans mens vi spiste.
Vi dro fra Carnivore nærmere 20.30 og kjørte til flyplassen. Her ble det avskjed med sjåførene som hadde vært med oss hele turen, før vi gikk inn for å sjekke inn og vente på flyet. Arne fikk heldigvis igjen kofferten som var gjenglemt inne i en av bilene.
Vi ventet på flyet i 2-3 timer på taxfree’en. Litt stress da vi fikk vite at flyavgangen var flyttet frem og vi måtte skifte gate. Vi kom oss i god tid inn på riktig gate og flyet forlot flyplassen rundt 00.30. Stort fly der det nesten med få passasjerer, vi kunne stort sett velge å vrake i plasser.

Dag 11
Tomb, Norge
Selv synes jeg vi burde ha vært lenger i Kenya og at 10 dager var i snaueste laget. Vi har opplevd utrolig mye og tida har gått veldig fort. Beste skoleturen jeg har vært på og Kenya er et fantastisk land!