Elever på Madagaskar-reise

Elever i Vg3-klassene naturbruk studieforberedende og allmenfaglig påbygging er nå på en spennende rundreise på Madagaskar.

Her følger vi elevene gjennom deres dagbok-notater.

Dag 13 - Ellen
Dagen startet med frokost 07.30 på Lovasoa med avreise til Antananarivo 08.00.
Bussturen i dag var på 3-4 timer med nye sjåfører, da vi måtte si ha det til våre tidligere buss sjåfører- Bari og Bruno.
Lunsjen hadde vi på vei inn til hovedstaden, en fin piknik med god mat i skyggen av noen trær langs veien.
Da vi ankom Antananarivo, stod shopping på planen – tid for gaver til familie og venner!
Først var vi innom ett galleri, hvor vi ble overrasket over at det stod priser på alle gjenstandene. Vanligvis er vi jo vant med at man kan prute og spørre om prisene.
Mange tusenlapper senere var vi på vei til dikene, bodenes rike!
Her kunne man skaffe alt av suvenirer, vi ble vinket inn fra bod til bod og tilbudt diverse saker, alt fra kjøleskapmagneter til krokodilleføtter. Mange endte opp med trommer, noen store og noen små – bussturen hjem var fylt av diverse lyder og rop i feil takt.

Det siste hotellet er veldig fint – med basseng, og vi sover i hytter med utrolig fint inventar.
Nå er det pakking av kofferter, for i morgen skal vi jo begynne reisen til Norge!
Det skal bli deilig å komme hjem til egne senger igjen, men turen var absolutt verdt det!
For en fantastisk tur vi har hatt! Her slutter reisebrevene for denne gangen da resten av turen blir flyreisen hjem. Takk for at dere fulgte med oss på denne turen!!

Dag 12 – Av Håkon

Dagen startet med frokost klokka 8:00 og avreise 8:30 (som faktisk er ganske sent i forhold til andre dager på denne turen). Vi dro da til et sted hvor det blir laget papir som pyntes med tørkede blomster og andre dekorasjoner. Nesten alle kjøpte noe spesielt der.

Dagen gikk videre, og vi var på vei til noe som alle hadde gledet seg til; nemlig å bade i en utdødd vulkan som nå var full av vann.
Det var en humpete vei opp, og vi ble møtt av en del selgere som aldri ga opp. Selgere fra alle aldre som løp etter eller ved siden av bussen for å prøve å selge steiner. Da vi stoppet og gikk av bussen, var det enda mer kaos. Det var minst 4 personer på hver av oss som gikk/fulgte etter på vei til krateret. Vi fikk vite en del fakta om krateret som vi kanskje helst kunne vært foruten. Den utdødde vulkanen var et populært sted å ofre dyr. Vi hadde også blitt fortalt at de innfødte ikke turte å bade der fordi de trodde at det var en ond ånd som dro ned alle gasserne som badet der. Men heldigvis så tok ikke denne ånden hvite folk (av en eller annen grunn). Krateret var også et sted hvor en del mennekser har tatt livet sitt ved å hoppe ned fra stupet rett i steinene. Det var cirka 150 meter på det dypeste.
Noen ble litt skeptiske til å ta et bad, men det stoppet oss ikke. Alle koste seg i det klare vannet som var ‘’bare’’ 20 grader varmt.
På vei opp ble vi igjen fulgt av disse ivrige selgerne.

Vi kjørte så til en person som tok oss imot med en helt fantastisk god lunsj som jeg tror alle elsket. Eieren kunne norsk og fortalte oss litt om livet sitt.

Da vi var ferdig med lunsjen, dro vi til en silkefabrikk. Her fikk vi se hvordan de lagde silke ved å varme opp vann med silkekokonger for deretter å dra ut silketråder av disse. Vi gikk så inn i butikken og kjøpte omtrent halvparten av alle silkeskjerfene som var der. Der gikk det en del hundretusener av ariary.

Det siste vi var innom var det vi kalte steinmannen hvor vi fikk se på en del forskjellige mineraler og fossiler som bare finnes på Madagaskar.

Vi kom tilbake til stedet hvor vi bor ved 17-tiden og kunne slappe litt av før middagen klokka 18:00.

Nå foregår det en konsert som blir en bra avslutning på dagen. Da må jeg nesten avslutte for å få med meg noe av det.

Dette ble for mange en dyr, men veldig fin dag!

Dag 11
I dag har vi tilbragt hele dagen vår på jordbruksskolen, Tombontsoa. Vi var på plass på skolen klokken 9 på morgenen. Her ble vi møtt av rektor ved skolen, som fortalte oss litt om skolens historie og hvordan skolen blir drevet.

Så ble vi tatt med på en omvisning rundt skolens område. Vi gikk gjennom flere av skolens bygninger og klasserom, før vi gikk videre til områdene hvor det praktiske arbeidet ble holdt. Vi fikk blant annet se et område hvor elevene hadde fått hvert sitt lille jordstykke til å dyrke ulike typer planter og grønnsaker. Videre besøkte vi ulike type fjøs, deriblant fjøs med melkekyr. Her fikk vi se det nye melkerommet med melkegrav og melkeanlegget de hadde bygd. Faktisk finere enn det vi har på Tomb. Videre gikk vi til en stor mølle der de lagde kraftfôr av fiskemel, korn, maniok og mais. Siste del av omvisningen fikk vi se hvilke andre dyr som lever på Tombontsoa. Vi fikk se gris, geit, høner, haner, gjess og okse blant annet.

Etter omvisningen var det tid for aktivitet med elevene på skolen. Her spilte Tombelevene mot Tombontsoa-elevene. Det var en jevn, og ikke minst varm kamp, som endte likt for begge lag.

Da kampen var over, var det tid for en god lunsj i parken ved skolen. Da vi hadde fått i oss litt energi igjen, skulle vi få prøve oss i det praktiske arbeidet på skolen. Vi ble delt inn i grupper hvor noen fikk dyrke grønnsaker, noen fikk måke møkk i fjøset, mens andre fikk mate dyrene.

En lang dag med mye aktiviteter, arbeid og informasjon, ble avsluttet med kulturell aften hvor hele skolen var samlet. Her fikk vi oppleve gassiske innslag med dans og musikk. Vi ble flere ganger dratt med opp på scenen for å lære en lokal dans. Vi hadde også forberedt noe for dem. Vi bidro med norsk sang, swing og en annen dans. Blant annet danset vi macarena hvor vi fikk elever fra publikum med på dansen, og det var stor jubel i salen. En topp dag!!

Dag 10
Dagen da vi kjørte buss! Denne dagen skulle vi kjøre mer enn 50 mil, og vi hadde fått beskjed om å møte til frokost kl 05.30. Høres kanskje ille ut, men det er blitt ganske vanlig med tidlig start på dagen. Igjen en nydelig morgen med en utsikt mot havet som vi antakelig ser for siste gang. Folk var stort sett i god form, men noen gruet seg kanskje litt til 10 timers reise i buss.. . Ca kl. 6 var vi avgårde. Merket etter hvert som vi steg fra havnivå og opp på Madagaskars platå på ca 1300 meter at temperaturen ble mer og mer behagelig. Vi ankom Antsirabe og overnattingstedet Lavasoa ca kl 16.30. Litt senere ble vi servert deilig middag – lasagne. En utrolig deilig overraskelse. Etter litt kortspill for noen av oss, ventet en etterlengtet natt med søvn.

Dag 9 - av Even
I dag var den slappeste dagen så langt, siden vi hadde fri J. For to av elevene og lærer Arne startet dagen klokka halv 6. De skulle ut å fiske i ca. 4 timer. Vi andre startet dagen med frokost klokka 8. Denne dagen var til ren avslapning; bade, sole seg, se seg rundt i byen og rett og slett bare slappe av. Tiden gikk for det meste til vår egen disposisjon.  Midt på dagen dro vi ut i byen for å ta en titt. En time skulle vi gå rundt i grupper med minimum 3 personer, og det skulle være en gutt (mannfolk) pr gruppe. Mye rart å se og ikke minst lukte.  Her solgte de alt mulig som f.eks. brukte skruer, dekk uten mønster og kjøtt som hang i sola med masse fluer summende rundt. Fisk av forskjellig slag solgte de også i solsteika. Hmm… dette luktet. Meget spesiell opplevelse å gå gjennom markeder hvor ungene kunne sove under bordet mens luktene sved i neseborene. En del kjøpte suvenirer og gaver med hjem også. Senere på kvelden fikk vi stek og pommes frites til middag. Vårt siste øyeblikk her på Morondava-stranda nøt vi med kortspill og prat. Takk for et flott Morondavaopphold!

Dag 8 - av Beate og Marie
Nok en tidlig morgen på Madagaskar. Frokosten stod på bordet kl. 06.00, og dagens første gjøremål var fisketur med piroger. Piroger er tradisjonelle gassiske fiskebåter. Vi fikk utdelt redningsvester av ymse utseende. Med mye latter, kiling i magen, sjøsjuke, vann overalt og litt redsel for at vi skulle velte, kom vi oss ut fra bølgene ved land og ut i roligere sjø. Vi hadde med oss to gassere i hver båt som stod for padlinga. I tillegg til å padle var de pratsomme tross mangel på felles språk. De var til gjengjeld glad i å synge. For å fange fisk, måtte vi ha fersk agn, og det skulle vi få kjøpt av noen fiskere i en annen båt. Dessverre hadde ikke de agn til oss, og vi fikk derfor ikke fisket. Noen av oss syntes det var helt greit. Etter den bølgete og latterfulle båtturen stod bading på programmet. Her var flere ute i de svære bølgene og leka der i lange tider. Dette resulterte i røde kropper og noen ufrivillige møter med brennmaneter, men sure miner var det veldig lite av!

Etter litt soving, mer bading og lunsj var neste post på programmet besøk i en fiskelandsby like ved. Vi satte oss på ny i pirogene, og satte av sted gjennom en mangroveskog. En skog som vokser i en blanding av fersk og saltvann. Vi gikk en rundtur i fiskelandsbyen og endte opp ved en kirke som de hadde bygget på i tre år. Mens vi satt i kirken, kom skolebarn som skulle begynne å øve på julesanger. Barna ville gjerne dele sanger med oss, og dette var veldig spennedene fordi melodiene var like mange kjente sanger vi har i Norge, blant annet «Jesus elsker alle barna». Da barna hadde sunget denne for oss, fikk vi lov til å synge samme sangen vi også. De fliret godt da de kjente igjen sangen og hvor lave stemmer vi hadde i forhold til dem. Etter at isen var brutt gjennom denne sangen, sang de av full hals. Dette var imponerende. Turen gikk da tilbake til Bungalowene, og det ble besøk på en pizzeria senere på kvelden.

Dag 7 - av Mari
Vi våknet i 05.00-tiden, helt utmattet. Sola skinte og innbyggerne var veldig selskapssyke! Noen av oss hoppet ut i vannet for å kjøle seg ned allerede da, mens andre løp på do i hver sin retning for å slippe en teskje bløtt... Magene hadde begynt å romstere mer enn en del av oss satte pris på. Frokosten spiste vi i båten før vi kjørte videre for å slippe bråket fra motoren. Det tok 2,5 t med båten før vi var fremme der 4-hjulstrekkene sto og venta. Vi hadde en utrolig god lunsj ombord før vi satte oss i bilene og kjørte av sted.
Litt over halvveis stoppet vi for å se på noen ufattelig store trær! Baobao trær, eller oppned trær som noen kaller dem. Det ser ut som om rota står på toppen av treet. Rett ved fikk vi kjøpt kald cola og suvenirer. Et kjærkommet avbrekk. Ca. 30 min med bil til så ankom vi Renala Au Sable d’Or. Her skal vi overnatte helt frem til onsdag.
Folk fikk rommene sine, skiftet og løp ned til havet for å bade etter å ha brukt doen. Det er som vi har levd et år i jungelen. Det var så godt å komme til do, dusj og seng! Alle var i veldig mye bedre humør da vi avsluttet kvelden med en god fiskemiddag, dessert, kortspill og mulighet til å ringe hjem med Wifi. :)

Dag 6 av Endre

Vi våkna opp til soloppgang og liv i leiren klokka halv 6 om morgenen. Det var en varm natt i telt så det var godt å komme ut av teltet, men det var ikke mindre kaldt ute. Vi pakket  sammen, spiste frokost og så reiste vi videre til en utrolig fin foss som vi bada i. Det var godt å endelig få bade i reint og kjølig vann. Så dro vi videre nedover elva og etter mange timer gikk vi i land og slo leir og ble kjent med nye gassere. Her kunne vi bade i elva fordi det var strømninger i vannet så det var liten fare for krokodiller. Vannet var også renere. Igjen lagde kokka nydelig middag til oss. Etter middag var vi med de som bodde der og danset rundt bålet. Det var kjempeartig. Selv om man ikke forstår hverandre, så knytter musikken oss sammen. Kroppskontrollen deres er noe helt annet enn våre til dels urytmiske krumspring. Etter en artig og festlig kveld, la vi oss i telt - og noen også under myggnetting på båten for å sove. Denne natten var bedre enn forrige fordi det var litt kjøligere og vind.

Dag 5 - av Pernille

I dag var det tid for å dra ut på båttur. Vi kjørte fra Lovasoa kl 05.45 for å sitte i buss i 5 timer. På veien dit fortalte Manga oss mye om hvordan det var på Madagaskar. Tro det eller ei, men det var dødsspennende. Da vi kom ned til havna ved elven Tsiribini, var det å sette seg i båtene og bare nyte turen. Alle vi norske jentene havnet på en båt alene sammen med en fyr som så ut til å kunne vært med i Baywatch. Det ble kallenavnet hans under hele turen.  Det ble en lang båttur, med mange stopp og en god lunsj. På veien dit så vi store klynger med flaggermus, lemurer og to krokodiller. Ut på ettermiddagen kom vi fram til en lang strandslette med noen få hus og masse lokale mennesker. De syntes alt vi gjorde var spennende og vi ble godt kjente med barna. Henriette viste frem en piercingen og de skjønte ikke hvorfor hun hadde den !! Vi hadde det koselig sammen alle sammen. Vi hadde en helt strålende middag med selvbrakte høner som de slaktet rett før vi skulle spise dem. Her snakker vi om ferskt kjøtt. Det var noen få som har begynt å bli litt dårlig i magen, men det skal nok gå bra... håper vi. En del har bestemt seg for å sove på taket av båten, mens en del har tenkt å ligge i småtelt på  land. Det er noe helt sinnsykt varmt på dagen, og bare i dag har vi drukket 48 flasker med vann. Store flasker med vann!

Dag 4 - av Andreas

En ny morgen og vi våkner tidlig opp til apeskrik i regnskogen. Planen var å spise frokost og pakke før klokka 07.00 siden vi hadde mange timer i buss foran oss. Dette klarte vi selv om det var en del som var meeget sene. Etter at vi hadde kjørt ett par timer vestover, stoppet vi igjen i hovedstaden, Antananarivo. Der handlet vi inn til piknik og kjøpte masse godteri før vi dro videre. Ikke lenge etter stanset vi under noe trær langs veien og spiste lunsj. Koselig, men mye søppel rundt oss. Det er mye å se på mens vi kjører. Faktisk så mye at en ikke klarer å ta det til seg. Alt er så annerledes at det er vanskelig å sette seg inn i hvordan mennesker lever slik de gjør her. Noen er så fattige at de må leve i pappesker. Etter en tissepause og noen timer i buss, kom vi fram til Lavasoa, stedet som tidligere var den norske internatskolen. Her skal natten tilbringes. Vi spiste middag sammen med en som jobber i NMS (Arild Bakke). Her fikk vi mulighet til å spørre om info til oppgavene vi skriver på. En del brukte den muligheten. Vi var trøtte så det ble tidlig kveld.

Dag 3 - av Henriette

I dag har vi rørt på oss!

Dagen startet etter en god natt søvn i små hytter som rommer 5-6 personer. Hyttene ligger i regnskogen med god utsikt mot skogen og dens liv. Vi hører stadig lemurer som farer rundt i skogen rett utenfor hyttene. Klokka var ca 9 da vi dro avgårde på en 3 timers guidet fottur i regnskogen. Her fikk vi se mye Lemur og noen slanger. Mange spennende planter, trær og blomster fikk vi også vite mye om, sett og luktet på.
     En god lunsj ventet oss da vi kom tilbake, og noen fikk en liten powernap før neste utflukt . Etter en liten buss-tur stod krokodillepark på planen. Noen av oss var litt skeptiske, mens andre var nesten over kanten for å ta bilde og gi mat. Hele 46 krokodiller bodde i denne krokodilleparken. Med krokodiller rett under, gikk vi over vannet i hengebruer og små trebroer som så vidt hang sammen.
     Da vi kom oss i bussen, dro vi til en Lemur- halvøy. Der de hadde lagd en liten elv rundt øya for at lemurene ikke skulle hoppe vekk over i de store skogene. Disse var tamme og hoppet gjerne opp på ryggen for et bilde eller helst en bananbit. Vi klappet de og fôret de på bananer. Utrolig hvor tamme de kan bli. Noen av oss dro ut med rene klær, og kom hjem med ikke så fullt rene klær. Lemurer er ikke sjenerte når de skal gjøre i fra seg, for å si det sånn!
   Middagen denne kvelden var klokka 19, og de fleste har funnet sin rett; Grilled Steak. En klar favoritt i denne klassen! Mange hoppet i seng tidlig. En ny dag med nye, spennende opplevelser venter.  Og etter en lang fottur med en veldig entusiastisk guide, merket mange at kroppen er sliten.
Koser oss på tur !

Dag 2 - av Tuva

Etter en god natts søvn på hotellet Chalet de Rosa i Anantanarivo, dro vi igjen opp til hovedkontoret til NMS, Isoraka. Denne gangen var det dagslys og vi fikk tatt noen bilder av det flotte uteområde. Turen gikk så videre til Dronningens slott, der vi stoppet på to utkikksposter. En enorm utsikt der vi virkelig fikk se hvor stor hovedstaden er.

Etter noe handling, gikk turen østover mot regnskogen ved Andasibe. En tur som var beregnet til ca 3 – 3,5 time. På veien kjørte vi igjennom mange landsbyer. Vi fikk se et landskap med rismarker, mais, masse dyr som vi ellers ser hjemme;  kuer, gris, høner og geiter.
Etter en stund hadde vi et lunsj-stopp langs veien der vi fikk servert rundstykker, pålegg og yoghurt. Kjempekos!
Senere på dagen kom vi til en kameleonpark. Her fikk vi foruten kameleoner sett slanger, flaggermus, lemurer, krokodiller, sommerfugler og frosker. Noen fikk også føle hvordan det var å ha en slange hengende rundt nakken. Smilet var da litt stivere enn det normalt ville vært på de fleste.
På ettermiddagen kom vi frem til stedet vi skulle sove, Feon Ny Ala. Vi ble her tildelt hytter med en annerledes, men koselig standard. Natt/kveldssafari var det neste på planen, og vi fikk se frosker, dverglemurer, muselemurer, pinnedyr, kameleoner og noen biller. Det er spennende å gå i mørket uten at en vet hva som møter en.
En sulten gjeng var veldig klare for middag da vi returnerte Feon Ny Ala. De fleste av oss gikk til køys tidlig, men noen klarte å holde det gående med kortspill en god stund.  J

Bilde: Samlet på NMS sitt hovedkontor "Isoraka" på Madagaskar.

Dag 1

Søndag 26. oktober klokka 12 møttes vi alle på Tomb for å starte på turen til Madagaskar. Vi tok flyekspressen inn til Gardermoen, og etter en runde i taxfreen, satte vi oss på det første flyet - med destinasjon Amsterdam. En kort flytur var en god start på turen. I Amsterdam gikk ting radig, og ikke lenge etter satt vi på neste fly, denne gang med destinasjon Nairobi, Kenya. Vi brukte natta på reisen, 8 timer og 20 min. Noen heldige hadde godt sovehjerte, resten av oss fikk ikke mange timer på øyet. Heldigvis var flyet utstyrt med spill og filmer, så timene gikk. En sliten gjeng kom inn på Nairobi flyplass klokka 05.00 norsk tid, da var klokka 07.00 i Kenya. Igjen var vi bare gjennom sikkerhetskontrollen og toalettet før vi gikk om bord i det siste flyet, endelig med destinasjon Antananarivo, Madagaskar. På flyplassen blei vi møtt av visumskriving og en utrolig koselig dame, guiden vår Manga. Vi dro rett til en restaurant for å spise lunsj, før vi innlosjerte oss på hotellet. Med en såpass sliten gjeng, blei resten av dagen brukt til å kjøre litt rundt på sightseeing, og middag/kvelds  fikk vi på Isoraka, Norsk Misjonsselskap.